Smerter i Albue

Albuen består av et overarmsbein, Humerus, og to underarmsbein, Radius og Ulna. Smerter som oppstår på utsiden av albuen kalles ofte tennisalbue eller lateral epikondylitt. Smerter som oppstår på innsiden av albuen kalles ofte golfalbue eller medial epikondylitt.

Noen ganger kan smerter i albuen komme fra nakkeproblemer og dårlig holdning med påvirkning på utgående nerverøtter som kan forårsake utstrålende smerte mot albuen og armen. I begge tilfeller kan kiropraktikk og/eller sjokkbølgeterapi hjelpe kroppen med å helbrede skaden.

Kiropraktor demonstrerer med hjelp av modell av skulder arm

Tenninsalbue / Musearm

Denne smerten oppstår på utsiden av albuen (lateral epikondylitt) og er ofte et overforbruk med påfølgende arrvev og kronisk betennelse i festet hvor musklene som strekker ut fingrene våre fester seg. Like ofte kan det være nedsatt bevegelighet i albueleddet og da stammer smertene mer fra leddbåndene som holder leddet sammen. Ofte er det gjentatte vridende bevegelser eller arbeid hvor man griper et verktøy hardt som kan trigge smertene. Mange ganger kan statisk arbeid med tastatur, mus eller lange bilkjøringer generere det samme ubehaget.

Golfalbue

Denne smerten stammer fra en overbelastning av musklene som bøyer fingrene våre og som fester seg til innsiden av albuen. Likeledes kan dette smertepunktet oppstå ved dårlig bevegelighet i albuen og er da mer ligamentsmerter. Ellers samme opptakt til problemene som med tennisalbue.