Hodepine

Hodepine skyldes sjelden en alvorlig grunnsykdom, men alvorlig og vedvarende hodepine bør alltid tas på alvor. Dette gjelder spesielt barn og personer som plutselig eller gradvis får hodepine uten noen gang å ha hatt problemer før.

Person som føler på hodet og har vondt i hodet

Vanlige symptomer

Hodepine følges ofte av andre symptomer som grogginess, kvalme, tretthet, øresus, mangel på energi og konsentrasjonsvansker. Tilbakevendende hodepine vil på sikt påvirke humøret. Mange blir irriterte, deprimerte og/eller sløve. Hodepine, som all annen smerte, er en melding om at noe kan være galt. Kilden til smertene er ofte funksjonsfeil i muskler og ledd i nakken. En og samme pasient kan ha flere typer hodepine. Disse kan overlappe eller ligne på hverandre. Det kan for eksempel starte med en spenningshodepine utløst av en hard fysisk eller psykisk belastning. Hvis smertene får fortsette, kan nakkehodepine være neste steg, som også kan utløse migrene. Et annet eksempel er pasienten med alvorlig spenningshodepine, som senere utvikler kronisk legemiddelindusert hodepine. Se forklaring nedenfor.

Spenningshodepine

Smerten kjennes på begge sider av hodet. Smertene begynner ofte som muskelspenninger i nakke og skulder og sprer seg til bakhodet og fremover til pannen. Føles ofte som et stramt band. Stivhet og spenning i kjeveleddene kan også være en stor årsaksfaktor. Det er vanligvis ingen kvalme eller advarsel.

Nakkehodepine, også kalt Cervikogen hodepine

Årsaken er vanligvis låsing i nakleddene, som kan forverres ved unaturlige nakkestillinger eller nakkebevegelser. Mesteparten av tiden er hodepinen på den ene siden og forveksles ofte med migrene. Nakkehodepine kan gi lett overfølsomhet for lys og lyd, men ikke på langt nær så uttalt som ved migrene. Det kan også gi nakkesmerter og stramme muskler i øvre del av nakken.

Migrene

Innledes ofte med karakteristiske synsforstyrrelser som flimring, prikker eller lysglimt. Smerten føles pulserende og vanligvis bare på den ene siden av hodet. Vanligvis er smertene intense og forverres ved anstrengelse. Kvalme og overfølsomhet for lys og lyd er en del av bildet.

Medisinsk indusert hodepine

Langvarig og intensiv bruk av smertestillende medisiner er en av de vanligste årsakene til kronisk hodepine.

Vanlige årsaker:

Uvanlige typer av hodpine

Hortons hodepine er en uvanlig og invalidiserende hodepine som ofte rammer menn. Hodepine kan også skyldes andre sykdommer. For eksempel ved infeksjon med feber, høyt blodtrykk, forgiftning eller cyster/hjernesvulster. Hvis du har hodepine en gang i uken, er det 50 dager i året! Søk hjelp før hodepinen blir en stor smerte for deg.
Behandling nakke av kiropraktor

Kiropraktisk behandling

Mange hodepinepasienter har stor nytte av kiropraktisk behandling. Ved valg av behandlingsstrategi legger kiropraktoren stor vekt på pasienten som helhet. Samarbeid mellom ulike terapeuter kan være gunstig. Kiropraktoren bruker en rekke ulike metoder og teknikker for å gjenopprette normal funksjon i ledd, muskler, bindevev og nervesystem og dermed redusere smerte. Hendene brukes hovedsakelig i behandlingen.

For pasienter med kronisk hodepine kan regelmessige oppfølgingsbehandlinger være et bedre og sikrere behandlingsalternativ enn langvarig bruk av smertestillende. (Sammenlign medisinsk indusert hodepine ovenfor i teksten).

Dette kan du gjøre selv: