SMERTER I NAKKEN

Smerter i nakken er en vanlig lidelse. Nakkens funksjon er komplisert og består av finmekanikk mellom ledd, små muskler og store deler av nervesystemet.

Feilfunksjon mellom ledd, muskler og nervesystemet er en vanlig årsak og kan være forårsaket av feil liggestilling som for eksempel å sove på magen, trekk, anspenthet, stress, irritasjon, statisk og ensidig arbeide, nakkeskader fra ulykker som fall, påkjørsel, slag mot hodet, idrettsskader, o.s.v.

Behandling

Etter at en rett diagnose er stillet, ofte med røntgen eller MR undersøkelse, kan riktig behandling starte rettet mot en eller flere spesifikke årsaker. Dette kan være leddlåsninger i spesielt nakken og/eller brystryggen, slitasje, prolaps, holdningsforandringer, muskelspenninger, muskelinstabilitet, psykosomatiske eller stressrelatere årsaker, samt råd og veiledning. Vi anbefaler tverrfaglig behandling med kiropraktor, fysioterapeut og massør.

NAKKESLENG

En nakkesleng oppstår når hodet slenges først bakover og deretter fremover. I de fleste tilfellene oppstår det heldigvis kun mindre skader selv om enkelte tilfeller kan være langt alvorligere.

Muskulatur og leddbånd i nakken kan bli overstrukket og det kan oppstå leddlåsninger/subluksasjoner med påfølgende betennelsestilstander.

Behandling

Før eventuell behandling igangsettes er det meget viktig med en grundig undersøkelse. Det kan være aktuelt med både nevrologisk, ortopedisk og røntgen/MR undersøkelse, samt en spesifikk kiropraktisk leddfunksjonsundersøkelse. Behandlingen kan bestå av spesifikk leddkorreksjon, triggerpunktbehandling, spesifikk opptrening samt kostholdsveiledning og/eller medikamentell behandling.

BESTILL TIME