Hodepine kan redusere livskvaliteten

Etter nakke- og ryggplager er hodepine den vanligste plagen en kiropraktor ser og behandler i klinikken. Forskning viser at 80% av den norske befolkningen har hodepine i løpet av et år. Hodepine kan redusere livskvaliteten til den enkelte pasient og koster samfunnet mye i form av sykefravær og redusert arbeidsinnsats.

Typer

Hodepine deles som regel opp i primære og sekundære typer. Primære hodepiner oppstår uten påviselig underliggende sykdom, mens sekundære er forårsaket av andre sykdomstilstander. De vanligste og viktigste primærhodepinene er spenningshodepine (tensjonshodepine), migrene og klasehodepine. Det er også vanlig at pasienter har problemer med cervikogen hodepine, som stammer fra feilfunksjoner eller forandringer i nakkens ledd.

Spenningshodepine (tensjonshodepine, stresshodepine) er den vanligste formen for hodepine. Den beskrives ofte som et bånd rundt hodet (pressende eller strammende i karakter) som oftest starter i bakhodet. Den er nesten alltid bilateral (tosidig) i natur, men kan også forekomme på en side. De mest vanlige utløserne til denne type hodepine er stress og søvnmangel. Selve årsaken til spenningshodepine er usikker, men mye tyder på at det er stramminger av muskler i nakken og utenpå hodet. En av ti personer som har spenningshodepine sliter også med migrene.

Migrene

De vanligste årsakene til hodepine er:

• Spenninger og anspenthet i nakke, skuldre, kjeve og øvre ryggmuskulatur
  • Lite søvn
  • Overforbruk av medikamenter
  • Hormonelle forandringer
  • Dårlig og lite bevegelse
  • Sykdom og feber
  • Høyt blodtrykk
  • Kosthold
  • Psykologiske årsaker
  • Bihulebetennelse
  • Hode- og nakkeskader

Kiropraktisk behandling

Det å komme til kiropraktor skal være en trygg og hyggelig opplevelse. En kiropraktor gjennomgår en nøye anamnese (sykehistorie) for å få mest mulig oversikt over pasientens hodepine og andre plager. Deretter gjøres det en fysisk undersøkelse før det settes en diagnose. Som oftest er det en sammenheng mellom hodepinen og feilfunksjoner i muskel og ledd i nakke, midtrygg og hodet. Behandlingen vil derfor fokusere på å gjenopprette den normale funksjonen i bevegelsesapparatet og nervesystemet for å redusere smerten. Kiropraktisk behandling skjer ved spesifikke skånsomme korreksjoner av ledd, som stimulerer nervereseptorer. Ved aktivering av disse nervereseptorene vil man få en nedgang i smertesignaler opp til hodet som gir hodepine. Forskning antyder at kiropraktisk behandling reduserer anfallshyppigheten og intensiteten hos pasienter med hodepine. Videre oppfølgning med trening og livsstilsendringer er også svært viktig for å redusere tilbakefall som ofte relateres til sistnevnte. Det er også vanlig og implementere tverrfaglig behandling som fysioterapi og massasjeterapi som kan ha god effekt på symptomer knyttet til hodepine.