Tre steg til mindre hodepine

Trinn 1: Drikke nok vann og holde seg hydrert

Dehydrering er en vanlig årsak til hodepine. Det er viktig å drikke nok vann gjennom dagen for å opprettholde kroppens væskebalanse. Det er flere årsaker til at man får hodepine av å være dehydrert:

Endringer i elektrolyttnivåer: Væskebalansen i kroppen påvirker også elektrolyttene, som er viktige for nervefunksjonen. Mangel på elektrolytter som natrium og kalium kan påvirke nevronenes evne til å sende signaler, og dette kan bidra til hodepine.

Økt følsomhet for smerte: Dehydrering kan gjøre deg mer følsom for smerte generelt. Dette kan øke opplevelsen av hodepine selv ved mindre stimuli.

Her er noen tips for å holde seg hydrert:

• Ha alltid tilgang til vann og drikk jevnlig gjennom dagen. En tommelfingerregel er å gange vekten din i kilo med 30 ml. For eksempler 70kg x 30ml = 2,1L. Dette vill gi deg et estimat på daglig inntak av vann, men individuelle behov varierer basert på faktorer som alder, aktivitetsnivå og klima.
  • Unngå overdreven koffein og alkohol forbruk. Alkohol og koffein har vanndrivende effekter, noe som betyr at de kan føre til økt urinproduksjon og dermed økt risiko for dehydrering.
  • Sørge for at du har nok elektrolytter og salter i kroppen, ved hjelp av elektrolytt tilskudd, salte maten litt ekstra eller et glass med vann tilført litt salt på starten av dagen.

Her kan du se kiropraktor Lisa Pedersen sitt triks til litt bedre væskebalanse i hverdagen.

Trinn 2: Reduser skjermtid

Langvarig skjermbruk, enten det er fra datamaskiner, telefoner eller nettbrett, kan føre til anstrengte øyne og spenninger i nakken, noe som kan forårsake hodepine. Ta pauser for å hvile øynene regelmessig og juster skjermens lysstyrke og kontrast for å redusere belastningen. Det er også viktig å redusere skjermtid før man skal legge seg. Dette kan forbedre både evnen til å sovne og selve søvnen.

Trinn 3: konsulter med fysioterapeut eller kiropraktor

Hvis du opplever hyppige eller alvorlige hodepiner kan det være lurt å snakke med kiropraktor eller fysioterapeut. De kan undersøke og vurdere eventuelt behov for videre henvisning. De kan også gjennom undersøkelse og behandling bidra til å lindre muskelspenninger og forhindre hodepine ved å identifisere og behandle spesifikke problemområder. Dette gjøres gjennom spesifikke tester og sykehistorie på hodepineforløpet. Deretter benytter de seg av forskjellige fysiske behandlingsmetoder for å lindre muskelspenninger, gjenopprette den normale funksjonen i bevegelsesapparatet og nervesystemet for å redusere smerten. Det kan også brukes andre alternative metoder med øvelser som stimulerer forskjellige deler av hjernen som også kan bidra til å forhindre hodepine.

Skrevet av Henrik Bye – kiropraktor ved Eureka Kiropraktikk Sandvika.