BEHANDLING FOR MOR OG BARN

Kiropraktoren samarbeider med barnefysioterapeuter i tilfeller der oppfølging trengs, og henviser til spesialist eller røntgen dersom det er nødvendig.

Spedbarn

For barnet kan en fødsel være en stor påkjenning for kroppen. Normalt sett vil barnet tåle det enorme trykket det utsettes for på vei ut av fødselskanalen. Det vi på Eureka Kiropraktikk vet er at noen ganger blir påkjenningen ekstra stor.

Viktige faktorer som kan øke belastningen ved fødselen kan være:

Spedbarn som ligger i seng

Disse faktorer kan lede til feilfunksjoner eller låsninger i ryggsøylen. Spedbarn med feilfunksjoner kan plages av følgende symptomer:

På alle Eureka klinikker har vi kompetanse innenfor barne kiropraktikk. Vi ønsker å støtte foreldre til å få en best mulig start på livet for barnet sitt

Spedbarn som får behandling

KISS/ KIDD syndrom

Spedbarn og småbarn har et nervesystem i voldsom utvikling, noe som gjør det overfølsomt ovenfor feilfunksjoner i nakken og ryggen. KISS / KIDD kan bli oversatt som et samlebegrep for en låsning eller feilfunksjon i nakken som forårsaker mange symptomer og påvirker barnet utvikling og velbefinnende.

God nakkefunksjon er grunnleggende for barnet generelle utvikling, koordinasjon, motorikk og integrering av sanseinntrykk. Spedbarn og småbarn har et nervesystem i voldsom utvikling, noe som gjør det overfølsomt ovenfor feilfunksjoner i nakken og ryggen. Spedbarn har heller ikke utviklet muskulaturen inakken til å holde deres relativt tunge hode.

Definisjonen på KISS Syndrom er Kinematic Imbalance due to Suboccipital Strain.

Som et resultat av nedsatt funksjon i mekanisk ledd bevegelse og neurologisk funksjon i ryggsøylen (vanligst i den øverste del av nakken) oppstår en strukturell og motorisk ubalanse. Denne tilstanden ses typisk kort tid etter fødsel.

Definisjonen på KIDD Syndrom er KISS-induced Dysgnosia (sanseintegrasjons forstyrrelse) and Dyspraxia (klossethet).

Hva betyr det?

En kompensatorisk nedsatt funksjon i koordinasjon og kognativ funksjon som kommer som et resultat av ubehandlet KISS syndrom. Typisk ses dette når spedbarnet begynner å løfte seg opp i sittende posisjon, krabbe og gå.

KISS-KIDD syndrom er et relativt nytt navn på en tilstand som alltid har vært tilstede og som har blitt behandlet av kiropraktorer i over 100 år. Denne tilstanden er blitt forsket på og er veldokumentert i medisinsk og kiropraktisk litteratur.

Hva betyr det?

Viktige faktorer vi ofte ser i forbindelse med KISS/ KIDD;

Vanlige symptomer hos KISS barn (spedbarn)

Vanlige symptomer hos KIDD barn (fra ca ett års alder)

Kiropraktisk behandling av KISS/ KIDD syndrom

Et barn kan ha en nakkelåsning uten å ha KISS-KIDD symptomer. Det kan være mange årsaker til et barns plager og KISS-KIDD er ikke en sykdom, men en beskrivelse av de vanligste symptomer man ser.

Her er det viktig at man får en grundig undersøkelse og en korrekt diagnose.

Den kiropraktisk behandling består av en korrigering av feilfunksjonen i nakken eller ryggen med oppfølging og råd/ veiledning til foreldrene.

Kiropraktoren henviser og samarbeider med barnefysioterapeuter i tilfeller der oppfølging trengs, og henviser til spesialist eller røntgen dersom det er nødvendig.

Barn som krabber i gresset