KISS / KIDD syndrom

KISS kan bli oversatt som et samlebegrep for en låsning eller feilfunksjon i nakken som forårsaker mange symptomer og påvirker barnets utvikling og velbefinnende. God nakkefunksjon er grunnleggende for barnets generelle utvikling, koordinasjon, motorikk og integrering av sanseinntrykk. Spedbarn og småbarn har et nervesystem i voldsom utvikling, noe som gjør det overfølsomt for feilfunksjoner i nakken og ryggen. Spedbarn har heller ikke utviklet muskulaturen i nakken til å holde deres relativt tunge hode.

Definisjonen på KISS Syndrom er Kinematic Imbalance due to Suboccipital Strain. Som et resultat av nedsatt funksjon i mekanisk leddbevegelse og nevrologisk funksjon i ryggsøylen (vanligvis i den øverste del av nakken) oppstår en strukturell og motorisk ubalanse. Denne tilstanden inntreffer typisk kort tid etter fødsel.

Spedbarn som får behandling
Spedbarn som får behandling under foten

Definisjonen på KIDD Syndrom er KISS-induced Dysgnosia (sanseintegrasjons forstyrrelse) and Dyspraxia (klossethet).En kompensatorisk nedsatt funksjon i koordinasjon og kognativ funksjon som kommer som et resultat av ubehandlet KISS syndrom. Typisk ses dette når spedbarnet begynner å løfte seg opp i sittende posisjon, krabbe og gå.

KISS-KIDD syndrom er et relativt nytt navn på en tilstand som alltid har vært tilstede og som har blitt behandlet av kiropraktorer i over 100 år. Denne tilstanden er blitt forsket på og er veldokumentert i medisinsk og kiropraktisk litteratur.

Noen av de hendelsene som kan påvirke nakkefunksjonen hos barn er:

Vanlige symptomer hos KISS-barn (spedbarn)

Barn som krabber i gresset

Vanlige symptomer hos KIDD-barn (fra ca. 1-års alderen)

Kiropraktisk behandling

Et barn kan ha en nakkelåsning uten å ha KISS-KIDD symptomer. Det kan være mange årsaker til et barns plager og KISS-KIDD er ikke en sykdom. Det er viktig at man får en grundig undersøkelse og en korrekt diagnose.

Den kiropraktiske behandlingen består av en korrigering av feilfunksjonen i nakken eller ryggen med oppfølging og råd/ veiledning til foreldrene. Kiropraktoren henviser og samarbeider med barnefysioterapeuter i tilfeller der oppfølging trengs, og henviser til spesialist eller røntgen dersom det er nødvendig. Les mer om behandling hos kiropraktor.