Isjias

Isjiasnerven er kroppens lengste nerve. Det er en stor, tykk nerve som faktisk er en samling av lange nervefibre. Den starter i korsryggen, går gjennom bekkenet og setet til baksiden av låret og underbenet og helt til tærne. På vei nedover benet forsyner isjiasnerven ulike strukturer, inkludert muskler, sener, leddbånd, ledd, blodårer og hud. Når nerven blir irritert eller klemt inne i ryggen, kan du oppleve smerte, nummenhet eller til og med muskelsvakhet i benet. Dette symptomet kaller vi ganske enkelt isjias.

Isjias gjør ofte vondt i ryggen, men spesielt på baksiden av leggen, gjerne helt ned til foten.

Kiropraktor som viser en ryggrad

Falsk isjias

Smerter som stråler fra ryggen til baken, lårene og underbenene er en relatert tilstand som kalles isjias eller «falsk isjias». Det oppstår når muskler og ledd i korsryggen, bekkenet og hofteområdet blir så irritert eller betent at smertene sprer seg nedover benet. Denne tilstanden er mye mer vanlig enn «ekte» isjias. Isjias kan ikke opereres men blir ofte mye bedre med kiropraktisk behandling.

Vanlige årsaker

Vanlige symptomer

Isjias

Ved en nevrologisk undersøkelse kan en av refleksene være svakere eller fraværende. Redusert følelse i huden eller redusert styrke i individuelle muskelgrupper kan forekomme. Det gjør ofte vondt å strekke foten helt ut eller å bøye seg fremover.

Vanlige årsaker

Isjias kan gi følgende symptomer og smerter:

Omfang og varighet

Kiropraktor overvåker pasienten som utfører ryggøvelser

Søk hjelp

Hvis du opplever smerter i beinet bør du oppsøke en kiropraktor, som kan stille riktig diagnose og hjelpe deg videre. Riktig behandling på et tidlig stadium kan forkorte sykdomsforløpet og forebygge langvarige problemer.

Kirurgi

Bare fem av hundre som får isjias blir operert. Du bør henvises til operasjon dersom du har uutholdelige smerter som ikke kan lindres, eller muskelsvakhet i fot og ben som forverres. Kiropraktoren kan henvise til operasjon dersom dette blir aktuelt. Ved problemer med vannkasting bør du alltid henvises til operasjon umiddelbart. Det er imidlertid vanlig at mange blir friske mens de venter på operasjon.

Diskprolaps er ikke farlig

Mange tror at alle diskusprolaps må opereres. I dag opereres det kun med alvorlig diskusprolaps med nevrologiske mangler.

Svulmende og mindre diskusprolaps er relativt vanlig hos voksne. En påvist skiveprolaps betyr ikke alltid alvorlige ryggsmerter eller isjias. Det er trygt å gå til kiropraktor med skiveprolaps.

Kiropraktisk behandling korsrygg

Kiropraktisk behandling

Kiropraktoren forteller om du har «falsk» isjias eller isjias og velger deretter behandlingsform. Målet med behandlingen er å gjenopprette god leddfunksjon og redusere smerte. Hovedsakelig bruker kiropraktoren en rekke teknikker og metoder for å gjenopprette normal funksjon i ledd, muskler, bindevev og nervesystem med hendene. Dette forbedrer blodsirkulasjonen slik at reparasjonsprosessen i nerve og skive stimuleres og avfallsstoffer som irriterer nerven transporteres bort. Isjias kommer fra korsryggen, behandlingen er rettet mot dette området eller et annet område, avhengig av dine forhold og hva vi finner under undersøkelsen.

Dette kan du gjøre selv:

Slik forbebygger du:

Å bevege seg rundt kan ofte hjelpe. La kroppen bestemme aktivitet og tempo, og lytt til kroppen så du ikke anstrenger deg for mye. I tillegg til behandling hjelper vi deg med råd og tips om hva og hvor mye du kan gjøre.