Knesmerter

Det er flere ulike årsaker til smerter i kneet hvor både bløtvev og bein kan skape smerter, noen vanlige smertetilstander i kneet er løperkne, hopperkne og atrose. Les mer om dette her:

Løperkne

Iliotibialbåndet (løper langs låret fra tibia til bekkenbenet) kan irriteres mot lårbenets utside som kan føre til smerter. Ved akutte tilstander kan det oppstå betennelse i området, men ved kroniske tilstander er betennelse sjelden påviselig. Skademekanismen er ofte en langvarig svikt eller overbelastning av muskelens senefeste, som forårsaker endring i vevet. Oftest er smertene lokalisert til utsiden av kneleddet pga overanstrengelse kombinert med økt friksjon i området.

Ved løperkne oppleves smerter på utsiden av kneleddet som kan stråle oppover eller nedover. Smertene kommer etter at utøveren for eksempel har løpt en viss distanse og øker i intensitet til treningsøkten avbrytes. Ved hvile forsvinner smertene, men kommer tilbake når treningen fortsetter. Å gå i oppoverbakke eller opp trapper kan være smertefullt.

Valg av behandling for kronisk løperkne er sjokkbølgeterapi. I sluttfasen av behandlingen kan eksentrisk trening og tøying startes i rehabiliteringsøyemed.

Undersøkelse kne

Jumpers knee

(Tendinitis Ligamentum Patellae, Jumpers kne) er delvis ruptur eller overbelastning av kneskålsenen (patellasenen), som kan føre til betennelse eller skade på senen som kan forårsake smerte. Skaden er vanlig hos de som driver mye med sport da det er omfattende belastninger på senen. I verste fall svulmer hele leddbåndet og blir veldig tykt, fast og ømt. Forskning har vist at de fleste som får smerter i jumper’s kneet ikke har aktiv betennelse i området.

Ved jumper’s kne oppleves smerte og ømhet over nedre del av kneskålen som forverres ved aktivitet, og etter fortsatt hard trening vedvarer smertene også i hvile. Ømheten kan være begrenset og smerten er mer tydelig når det påføres trykk på den øvre delen av kneskålen når benet er forlenget. Den øvre delen av kneskålen kan også være hoven.

Valg av behandling for kronisk jumper’s kne er sjokkbølgebehandling. Vi anbefaler også eksentrisk trening og tøying for rehabiliterende og forebyggende formål.

Artrose

Ved slitasjegikt endres brusken i leddet og tynnes ut. Dette fører til økt belastning på det underliggende beinvevet, noe som resulterer i smerte. Vanlige symptomer er smerter i begynnelsen av anstrengelsen som kan lette etter en stund og så komme tilbake igjen.

Behandlingen har som mål å øke bevegelighet og styrke i kneet. Både gjennom kiropraktisk leddbehandling og styrketrening.

Kiropraktor utfører behandling på nederste del av ryggen på en pasient

Behandling av andre områder på kroppen, så som fot, hoft, rygg og bekken, kan være avgjørende for et godt fungerende kne. Vi undersøker hele deg for å finne optimal behandlingsstrategi.