Korsryggsmerter

Ryggsmerter er vanlige og samfunnets mest kostbare plager. Såkalte ryggsmerter (akutt lumbago) er en smertefull, men vanligvis en ufarlig tilstand. Mange blir raskt friske, men tilbakefall er dessverre vanlig. Noen ganger forverres tilstanden til isjias eller utvikler seg til en kronisk tilstand med tilbakevendende tilbakefall eller kroniske smerter.

Vanlige symptomer

Ryggsmerter kan oppstå akutt eller gradvis. De vanligste symptomene inkluderer smertefull og stiv korsrygg eller korsrygg, som vanligvis er verre om morgenen og når du sitter.

Det føles vanligvis bedre når du går eller ligger ned. Ryggen kan også føles ustabil og smertene er vanligvis konsentrert rundt hoften og beinet. Noen ganger er ryggen skjev for å unngå de verste smertene. Korsryggsmerter er vanlig og stort sett ufarlig (men plagsomt).

Kiropraktisk behandling korsrygg

Vanlige årsaker

Årsakene til akutte ryggsmerter er mange og noen ganger sammensatte. Derfor må forebyggende arbeid og behandling være individuelt tilpasset og sett i et helhetlig perspektiv. Vanlige årsaker er sportsrelatert belastning, snømåking, hagearbeid, tunge løft og omorganisering av møbler. Andre risikofaktorer inkluderer feil holdning, dårlig arbeidsmiljø, overvekt, røyking, feil og overbelastning, psykisk stress og misnøye. Ryggsmerter kan også skyldes arv og redusert fysisk aktivitet.

Omfang og varighet

Nesten alle har hatt ryggsmerter på et tidspunkt og 4 av 5 personer har ryggsmerter på et tidspunkt i livet. Halvparten av oss har hatt symptomer det siste året. 1 av 10 har ryggsmerter akkurat nå. Hos de fleste er ryggsmertene tilbakevendende etter å ha blitt rammet første gang. Noen ganger kommer det tilbake ofte og regelmessig, mens i andre kommer det tilbake mye senere.

Skiveprolaps

Skiveprolaps betyr at den støtdempende skiven mellom ryggvirvlene sprekker. Når skiven buler kan den presse mot nerverøttene i ryggmargskanalen (canalis spinalis) og du kjenner smerte. Utløseren kan være at du for eksempel har løftet tungt, vridd eller bøyd ryggen på en spesielt uheldig måte. Mange har skiveprolaps som ikke gir noen problemer. En diskusprolaps i korsryggen kan påvirke isjiasnerven og forårsake isjiassmerter. Les mer om isjias og «falsk isjias» under «isjias«.

Diskusprolaps gror vanligvis av seg selv, vanligvis etter noen måneder. Behandlingen, som tar sikte på å lindre smertene, består først og fremst av smertestillende og betennelsesdempende medisiner som bør suppleres med behandling hos kiropraktor for å korte ned tilhelingstiden.

Kiropraktisk behandling

Ved valg av behandlingsstrategi legger kiropraktor stor vekt på å se pasienten som en helhet. Samarbeid mellom ulike terapeuter kan være gunstig. Kiropraktoren bruker en rekke ulike metoder og teknikker for å gjenopprette normal funksjon i ledd, muskler, bindevev og nervesystem og dermed redusere smerte. Hendene brukes hovedsakelig i behandlingen.

Vi hjelper deg med undersøkelse og behandling av korsryggsmerter.

Dette kan du gjøre selv

Ved akutte ryggsmerter bør du prøve å finne en så smertefri stilling som mulig for å kunne slappe av. Start med milde bevegelser med denne posisjonen som utgangspunkt. Det er godt å begynne å gå så fort du kan. Veksle mellom bevegelse og avlastning i smertefrie stillinger. På denne måten er du bedre i stand til å bevege deg uten å overdrive. Gå flere korte turer i stedet for en lang. Jo fortere du beveger deg, jo raskere blir du bedre. En smertestillende eller is/kulde kan redusere smerten og redusere hastigheten på enhver betennelse.

Slik forebygger du problemet før det oppstår

En halvtimes daglig tur, gjerne på variert bløt underlag, «smører» ryggen. Varier arbeidsstillingen din. Bruk et justerbart bord for å veksle mellom stående og sittende.

Hva gjør jeg om ryggen ikke blir bedre raskt?

Oppsøk din lokale kiropraktor. Ikke vent for lenge. Når du har smerter eller hvis du er usikker på om noe er galt med ryggen din, vil kiropraktor avgjøre om behandling er nødvendig. Du får også gode råd til selvhjelp.