Kolikk

Kolikk hos spedbarn

Det er noen faktorer som man tror kan utløse kolikk hos noen babyer, selv om forskerne ikke er sikre. Her er noen eksempler:

Hva mor spiser og drikker når hun ammer. Sjokolade, meieriprodukter, sterk mat, koffein (i kaffe, te, cola, og noen andre drikker), og noen typer frukt og grønnsaker har i noen studier vist kan gi kolikk. Vær obs på at medisiner går over i brystmelken.

Rask mating med tåteflaske

Hvis barnet mates på mindre enn 20 minutter kan hullet i flaskesmokken være for stort. Bekymringer eller engstelse for barnet. Det er viktig å huske at kolikk ikke skyldes at du gjør noe galt, og at det forsvinner av seg selv når barnet er 3–4 måneder gammel.

Kolikk - barn som skriker

Symptomer på kolikk

Her er noen tegn på at barnet ditt kan ha kolikk:

• Babyen begynner ofte å gråte plutselig. En høyfrekvent gråt og ingenting du gjør ser ut til å hjelpe.
  • Gråten begynner ofte på samme tid hver dag, ofte på ettermiddagen eller kvelden.
  • Babyen trekker gjerne beina opp under seg når de gråter, og magen kan se oppblåst ut.
  • Babyen knyter gjerne hendene.
  • Babyen blir ofte rød i ansiktet.
  • Gråtingen kan vare i minutter eller timer.
  • Gråten kan ofte slippe taket når babyen er utmattet eller når han/hun har fått prompet eller rapet.

Hvis du er bekymret for barnet ditt, bør du oppsøke lege. En lege kan sjekke om noe annet er årsaken til at babyen gråter. Du må også oppsøke lege hvis barnet har feber, kraftige brekninger, diaré, eller blod i avføringen, eller hvis gråtemønsteret plutselig endres. Noen ganger gråter babyer av andre årsaker, for eksempel en våt bleie. Kanskje barnet er sultent, for varmt eller kaldt, eller har smerter.

Behandling av kolikk

Behandling av kolikk i Danmark
Årlig behandles mer enn 10.000 barn mellom 0 og 2 år hos danske kiropraktorklinikker, hvorav ca. 4.000 barn har kolikk. Kiropraktoren vil undersøke babyens nakke og rygg, finne ut om behandling i muskel- og skjelettsystemet hos kiropraktor kan hjelpe barnet og da forklare hva som blir behandlet og hvorfor.

Lyd fra ledd-korreksjon

Småbarnsforeldre er ofte engstelig for barnet sitt og redd for den behandlingen som blir utført. Lyden som kan komme av en ledd-korreksjon er kun frigjøring av gass fra leddet, denne lyden oppstår sjeldnere hos barn enn hos voksne og ikke sammenlignbar med manuell behandling for voksne. Faktisk så blir mange foreldrene svært overrasket når vår kiropraktor plutselig er ferdig med behandlingen, og barnet er blitt behandlet uten selv å ha merket at noe har skjedd.

Kilde: Helsenorge

Om barn og utvikling

Det å bli født kan være en stor påkjenning for kroppen. Vanligvis tåler barnet dette, men selv en normal fødsel kan ha stor innvirkning på barnet, for eksempel hvis den er veldig rask. Belastningen blir ekstra stor hvis barnet kommer i seteleie eller har ligget trangt i livmoren. Dette vil kunne føre til symptomer som blir merkbare rett etter fødselen, eller først etter lang tid. Luftsmerter og gråt er noen av de mest kjente. Andre plager kan være posisjonelle problemer, for eksempel at de ikke klarer å snu seg, vondt for å ligge på ryggen eller smerter i nakken. Ofte skyldes dette blokkeringer og feilfunksjoner i ryggsøylen.