PRP (PLATERIKT PLASMA) & ACP (Autologous conditioned plasma)

Opplev smertefri bevegelse igjen med platerikt plasma (PRP)!

Har du problemer med stive ledd, smerter i knærne, hoftene, skuldrene eller andre ledd? Opplever du redusert bevegelighet og en stadig mer plagsom hverdag? Da kan platerikt plasma (PRP) være løsningen du trenger!

PRP er en innovativ behandlingsmetode som bruker kroppens egne blodplater og vekstfaktorer for å støtte opp om kroppens selvhelbredende prosesser. PRP er spesielt effektivt på ortopediske problemer som artrose, sene- og leddbåndsskader og betennelsesreaksjoner i leddene.

Hvordan fungerer det?

Ved hjelp av en enkel og trygg prosedyre, injiseres PRP direkte inn i det skadede området. De høye konsentrasjonene av blodplater og vekstfaktorer vil stimulere til økt produksjon av hyaluronsyre, som er avgjørende for å holde leddene smidige og sunne. Samtidig vil PRP hjelpe til med å dempe betennelsesreaksjonene og akselerere tilhelingsprosessen.

Det beste av alt? PRP er en naturlig og skånsom behandling uten risiko for allergiske reaksjoner eller bivirkninger. Ved å bruke kroppens egne ressurser for å stimulere til helbredelse, kan du oppleve en bedring i smerte og bevegelighet på kort tid. Mange pasienter rapporterer om en dramatisk forbedring etter bare noen få behandlinger.

Våre erfarne kiropraktor spesialister bruker PRP som en del av et helhetlig behandlingsopplegg, tilpasset hver enkelt pasients behov og utfordringer. Vi har hjulpet utallige pasienter med å oppnå smertefri bevegelse og økt livskvalitet, og vi kan hjelpe deg også.

Kontakt oss i dag for å avtale en konsultasjon og finn ut om PRP kan være den riktige løsningen for deg.

Sprøyter som brukes ved injeksjonsbehandling og prp

Platelet-Rich Plasma (PRP) er en innovativ og effektiv behandlingsmetode som bruker en pasients eget blod for å fremme helbredelse og vevsvekst. Det har blitt stadig mer populært i moderne medisin og brukes i mange medisinske felt, inkludert ortopedi, idrettsmedisin, rehabilitering og kosmetisk medisin.

ACP / PRP systemene som blir brukt er fra Regenlabs og Arthrex.

PRP-behandlingsprosessen innebærer å ta en liten mengde blod fra pasienten, som deretter sentrifugeres for å skille ut blodplatene fra andre blodceller. Blodplatene behandles deretter og injiseres tilbake i kroppen på det ønskede området for å fremme helbredelse og vevsreparasjon. Den høye konsentrasjonen av blodplater og vekstfaktorer i PRP støtter kroppens naturlige helbredelsesprosess og kan være nyttig for å bremse utviklingen av artrose i ledd, akselerere helbredelsesprosesser i sener og leddbånd og dempe inflammatoriske reaksjoner.

PRP-behandling brukes ofte ved muskel-, sene-, kapsel-, leddbåndsskader og ved artrose (slitasjegikt) i kneet, hoften, skulderen, albuen, håndleddet og mindre ledd i kroppen.

De injiserte blodplatene spiller en viktig rolle i helbredelsen av skadet eller betent vev ved å frigjøre omtrent 300 vekstfaktorer som stimulerer utvinning av skadet vev og reduserer smertefulle inflammatoriske prosesser.

PRP kan også ha en positiv effekt på immunsystemet. Blodplatene som injiseres i området frigjør cytokiner, som fungerer som kommunikasjonsmolekyler mellom cellene i immunsystemet. Disse Cytokinene kan hjelpe med å stimulere immunsystemer til å bekjempe skaden med en inflammatorisk respons som gir en remodellering av vevsskade.

Kiropraktor som bruker ultralyd i forbindelse med PRP-behandling

Kjemisk sett består PRP av tre hovedtyper av vekstfaktorer: blodplate-avledet vekstfaktor (PDGF), transformasjon vekstfaktor-beta (TGF-β) og vaskulær endotelial vekstfaktor (VEGF). PDGF stimulerer cellene som er ansvarlige for dannelse av nytt vev, mens TGF-β øker produksjonen av kollagen og andre strukturelle proteiner. VEGF stimulerer dannelse av nye blodkar, noe som er viktig for å nære skadet vev.

Siden PRP bruker pasientens eget blod, er det minimal risiko for allergiske reaksjoner eller infeksjoner. PRP-behandling kan være en effektiv og naturlig måte å behandle ulike skader og lidelser på og kan være et godt alternativ til mer invasive behandlingsmetoder.

Dersom du er usikker om din tilstand bør vurderes for behandling med ACP/PRP kan du ta kontakt med oss på +47 638 14 470 og prate med fagansvarlig Jan Kristian Kielland Asmyhr som vil konfererer videre med medisinsk ansvarlig Carmen Fogstad.

Hvem tilbyr denne behandlingen?

Følgende terapeuter utfører behandlingen